ارتباط الکترونیکی بانکها با گمرک – تسهیل یا تهدید برای صاحبان کالا

ارتباط الکترونیکی بانکها با گمرک – تسهیل یا تهدید برای صاحبان کالا

ارتباط الکترونیکی بانکها با گمرک – تسهیل یا تهدید برای صاحبان کالا:
تا قبل از حذف کاغذی پروانه گمرکی ، کارشناسان گمرک در درب خروج بر پایه بخشنامه های ابلاغی ، میزان کسر / اضافه خروج کالا را محاسبه و استهلاک پروانه را به بانک اعلام می کردند و وثیقه صاحبان کالا عودت داده میشد.
پس از پیاده سازی سامانه جامع گمرکی و ارتباط الکترونیکی میان بانکها و گمرک، میزان خروج کالا به صورت سیستمی به بانکها اعلام می شود و به نوعی محاسباتی که کارکنان گمرک قبلا انجام می دادند به کارکنان بانکها سپرده شده است.
کسر و اضافه کالا بر اثر سرما، گرما، رطوبت، تلورانس باسکول، ریخت و پاش کالا در زمان حمل (خصوصاً برای کالاهای فله) و سایر مواردی از این قبیل باعث می شود که عمدتا صاحبان کالا با کسری مواجه شوند.
مطابق بخشنامه های ابلاغی به بانکهای عامل ، حداقل 35درصد ارزش کالا تا زمان ارائه پروانه الکترونیکی ، به عنوان وثیقه از طرف صاحب کالا نزد بانکها نگهداری می شود که بانکها به بهانه کسری کالا و مکاتبات با گمرک ایران و گمرکات اجرایی از آزاد کردن وثیقه خودداری میکنند و از این موضوع سوء استفاده صورت می گیرد.
پیشنهاد می شود :
1- گمرک ایران و بانک مرکزی با تهیه بخشنامه ای مشترک میزان کسری مجاز هر کالا را به بانکها اعلام کنند.
2- میزان وثیقه ضبطی نزد بانکها به میزان تفاوت نرخ ارز آزاد و مبادله ای در نظر گرفته شود.

بازرگانی صارش به عنوان یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات جامع بازرگانی مستقر در چین می تواند در کلیه مراحل سفارش خارجی و واردات از چین به همراه شما باشد تا در این مسئله بتوانید با استفاده از تجربیات مجموعه بازرگانی صارش با کمترین ریسک , بیشترین سود آوری تجارت با چین را بچشید , مجموعه بازرگانی صارش کلیه مراحل حمل و ترخیص , حواله یوان به چین , حمل و ترخیص و ترخیص کالا , حمل هوایی از چین , ترخیص کالا از بندر عباس , خدمات بازرسی کالا در چین و ارائه مشاوره امور بازرگانی را به تجار محترم با بهترین کیفیت و سریعترین زمان ممکن ارائه می کند.

برای کسب مشاوره در زمینه بازرگانی واردات و صادرات می توانید با واحد مشاوره بازرگانی صارش تماس حاصل فرمایید .