مراحل راه اندازی خط مونتاژ SMD

بازرگاني صارش مفتخر است با بهره گیری از دانش فنی و تجربه بالای کارشناسان این شرکت ، خدمات خود را در زمینه واردات خط مونتاژ SMD به شما مشتریان عزیز درسرتاسر کشور عزیزمان ارائه نماید .

همان طور که مشاهده می شود، امروزه اکثر مدارات الکترونیکی از قطعات smd استفاده می کنند. شاید شما هم به عنوان یکی از تولید کنندگان صنعت برق و الکترونیک کشور قصد راه اندازی خط اتوماتیک مونتاژ برد های smd  را داشته باشید. در این مقاله ضمن آشنایی با ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی یک کارگاه مونتاژ smd  مرحله به مرحله با یک خط مونتاژ اتوماتیک آشنا می گردید.

دلیل استفاده از برد های smd به جای برد های DIP ممکن است بر شما پوشیده باشد پس ابتدا به محاسنی که برد های smd نسبت به برد های DIP دارند می پردازیم:

  1. قیمت ارزان تر قطعات smd نسبت به DIP
  2. کوچک شدن PCB و کاهش قیمت فیبر مدار
  3. امکان مونتاژ اتوماتیک و با سرعت بسیار بالا با استفاده از دستگاه های مونتاژ
  4. مصرف قلع و انرژی کمتر برای لحیم کاری قطعات

اگر استفاده از برد ها و قطعات smd به درستی صورت بگیرد در کاهش هزینه های تولید و افزایش سرعت تولید بسیار موثر است، اما متاسفانه در حال حاضر شاهد استفاده بسیاری از تولیدکنندگان از قطعات smd هستیم که به صورت سنتی و با استفاده از هویه! به مونتاژ این برد ها اقدام می نمایند. قصد نادیده گرفتن مشکلات مالی و هزینه های سرسام آور تولید گنندگان محترم را ندارم اما، هزینه ای که بابت نیروی انسانی و وقتی که صرف مونتاژ غیر اصولی قطعات SMD می شود هزینه ای کمتر خرید یک خط مونتاژ کوچک کارگاهی نیست.

برای تجهیز یک کارگاه متوسط مونتاژ smd با ظرفیت تولید 7000 قطعه در ساعت به ماشین آلات ذیل نیاز داریم:

مرحله اول: آماده کردن PCB

ابتدا باید بر روی تک تک پد های برد یعتی قسمت هایی از برد که قرار است قطعه قرار بگیرد خمیر قلع قرار دهید، این کار باعث می شود تا پس از قرار گرفتن قطعه بر روی برد، به علت چسبندگی خمیر قلع قطعات محکم در سر جای خود تثبیت شوند و همچنین در آخرین مرحله با ذوب شدن خمیر قلع عملیات لحیم کاری انجام می شود. برای انجام این کار یک شابلون فلزی که جای پد های قطعات از روی آن خارج شده است نیاز داریم تا با قرار دادن خمیر قلع روی شابلون، خمیر قلع روی PCB قرار گیرد.

اگر قصد انجام دستی این کار را داشته باشید مطابق تصویر زیر این عملیات صورت می گیرد:

خمیر قلع

قرار دادن دستی خمیر قلع

مشکل اصلی در انجام این قسمت از کار قرار گرفتن محکم شابلون بر روی برد و فیکس شدن آن است تا خمیر در جای مناسب قرار گیرد. همچنین قیمت خمیر قلع زیاد بوده و هدر رفتن آن در پی استفاده غیر اصولی بالا می رود. برای انجام این کار هم دستگاه کوچکی وجود دارد که شابلون و PCB را محکم در سر جای خود نگه می دارد. شکل این دستگاه به صورت زیر است:

دستگاه پرینت خمیر قلع
دستگاه پرینت خمیر قلع

قیمت یک دستگاه چاپ خمیر قلع از 500 هزار تومان تا 4 میلیون تومان متغیر است. اصلی ترین دلیل برای خرید این دستگاه ساده، کاهش مصرف خمیر قلع است.

مرحله دوم: قرار دادن قطعات بر روی برد

مهمترین دلیل استفاده از قطعات SMD این مرحله است! مونتاژ اتوماتیک قطعات DIP به دلیل نامنظم بودن شکل پایه ها، عدم بسته بندی مناسب و منظم قطعات DIP و پیچیدگی فرآیند فرو رفتن همه پایه های یک آیسی در سر جای خود روی برد، بسیار مشکل است. دستگاه های Pick and Place وظیفه ی برداشتن قطعه از بسته بندی و قرار دادن آن روی پد مناسب را بر عهده دارند. شکل ظاهری این دستگاه های مانند سیستم های CNC است و دارای یک نازل بوده که به کمک مکش هوا، قطعه را بلند می کنند:

 دستگاه مونتاژ smd
دستگاه مونتاژ smd

دستگاه های مونتاژSMD رومیزی که برای کارگاه های با تولید متوسط استفاده می شود قیمتی در حدود 18 الی 30 میلیون تومان دارند.

مرحله سوم: لحیم کاری برد

در قسمت اول خمیر قلع لازم بر روی برد قرار گرفت.

حال با قرار دادن کل PCB درون دستگاه آون با استفاده از اشعه مادون قرمز خمیر قلع ذوب شده و قطعات به برد می چسبد.

دستگاه آون مادون قرمز
دستگاه آون مادون قرمز

قیمت دستگاه های آون رومیزی از 3 الی 5 میلیون تومان بسته به اندازه برد و مدت زمان گرم شدن (توان دستگاه) متفاوت است.

پس برای راه اندازی یک خط مونتاژ SMD شما به سه دستگاه نیاز دارید.

1. Stencil Printer

2. Pick and Place SMD Machine

3. IR OVEN

قیمت خرید این سه دستگاه و راه اندازی خط تولید SMD برای مصارف کارگاهی مجموعا حدود 25 الی 35 میلیون تومان خواهد بود.

شرکت بازرگانی صارش مرحله به مرحله شما را در امر خرید و راه اندازی خط مونتاژ SMD راهنمایی می کند.

شرکت بازرگانی صارش دستگاه های تولید محصولات الکترونیکی شرکت های Neoden و RenThang را به عنوان محصولاتی با کیفیت و با قیمت مناسب در اختیار شما هموطنان گرامی و تولیدکنندگان محترم قرار می دهد.

www.NEODENTECH.com

www.RENTHANG.com

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید